13.9.07

Darfur: La Abstracción de las Estadísticas



Hace unos dísa recibí de una amiga un link que lleva a la página

de Human Rights Watch con dibujos de niños atrapados en la guerra civil de Sudán.

La autora del dibujo de arriba, una niña llamada Magda de nueve años de edad, explica su creación:
“We were running from the burning houses. Janjaweed and soldiers with guns and planes and bombs came, all together, quickly. They were shooting…my uncle was shot. I saw them taking women and girls away. All of us—my family—we were screaming and running from the Janjaweed to hide in the wadi [riverbed or oasis]…holding each other by the arms to keep together. Here in camp we are safe, but my father…he was lost.”
Por alguna razón esta narración, y el dibujo que lo acompaña, provoca un escalofrío. Conmueve. Una estadística de cuantas vidas el genocidio en Darfur ha cobrado, no.


Eso me hizo recordar un artículo que leí de Paul Slovic en Foreign Policy.
Psychologists have found that the statistics of mass murder or genocide—no matter how large the numbers—do not convey the true meaning of such atrocities. The numbers fail to trigger the affective emotion or feeling required to motivate action. In other words, we know that genocide in Darfur is real, but we do not “feel” that reality. In fact, not only do we fail to grasp the gravity of the statistics, but the numbers themselves may actually hinder the psychological processes required to prompt action.
The higher the number of people involved in a crisis, other research indicates,
the less likely we are to “feel” for each additional death.


Un estudio de Deborah Small de la Universidad de Pennsylvania y George Loewenstein de Carnegie Mellon University confirma esta tendencia contraintuitiva. Resulta que las donaciones a un niño africano hambriento declinaban cuando su imagen se acompañaba de estadísticas de los millones de niños que necesitaban ayuda.


Los medios y las ONGs generalmente se empeñan en recalcar y repetir el número de muertes en Darfur, más de 200,000, tal vez pensando que el numero impresiona. Al contrario, provoca indiferencia. Un dibujo o contar un solo relato tiene un efecto mucho mayor.